It's the most wonderful time of the year!

10 december 2015 - Natchez, Mississippi, Verenigde Staten

Het is weer even geleden, maar ik heb even tijd om mijn zegje te doen over wat er is gebeurd de afgelopen tijd.

Gek om te bedenken dat ik al bijna op de helft zit… Het geeft mij een beetje een dubbel gevoel. Ik voel me helemaal Amerikaan en ik wil mijn leven hier niet achterlaten, maar ik weet ook wat voor leuke tijden me in Nederland te wachten staan. Dan besef ik hoe speciaal deze situatie is, twee plekken, duizenden kilometers van elkaar, en allebei mijn thuis.

LSU college football game

LSU, Louisiana State University is een heel grote universiteit die in Baton Rouge zit. Ze zijn erg bekend om hun football team en om het meest rumoerige publiek tijdens de game. Het leek mij super leuk om zo’n wedstrijd bij te wonen en toen vertelde een jongen me dat hij een extra ticket had en dat ik mee kon. Ik had er super veel zin in, met een LSU shirt en al, gingen we met de auto naar BR, naar de LSU campus. Het is super groot en het was een drukte! Iedereen gaat voor de game ‘tailgaten’. Dronken worden, haha. Sommigen gaan er zo in op dat ze hun flatscreen tv meenemen en andere games gaan kijken. Wij stonden bij de rotonde waar de spelersbus de spelers zou afzetten en ik heb ze dus allemaal zien aankomen, daarna kwam de enorme band en het was een super leuke sfeer. Daarna ging iedereen het stadion in en het is ENORM, er zijn ruim 102000 plaatsen! De mensen met wie ik was hebben seizoenskaarten dus we hadden een super mooie plek! Het was tegen Arkansas en LSU heeft jammergenoeg verloren… Toch heb ik me vermaakt en de half-time show was super, de band is super groot en het was veterans game, ze hadden een hele show daaraan aangepast. Er is hier een groot respect voor veteranen en dat is erg mooi om te zien. Dit was na de aanslagen in Parijs, dus voor de game was er een moment van stilte om de slachtoffers te herdenken en de Franse vlag werd het stadion binnen gebracht. Het was super om mee te maken!

Thanksgiving Break

De eerste week vrij die ze hier hebben en het draait allemaal om familie en food, a lot of food…

Met een groep van mijn klas hebben we zaterdag de wedstrijd LSU tegen Ole Miss gezien! Die rivaliteit is enorm, een beetje zoals Cambuur tegen Heerenveen haha. Er werden hamburgers gebakken en het was gezellig.

Vivian, een andere Nederlandse exchange student die ik in New York heb ontmoet en die in Louisiana geplaatst is, heeft vier dagen bij me gelogeerd. Het was super gezellig en we hebben samen Sinterklaas gevierd en lekker gerelaxt. Die woensdag hebben we haar terug gebracht en zijn we nog even naar de Alexandria Mall geweest. Ze woont super mooi en het huis lijkt erg gezellig.

Toen was het donderdag en Thanksgiving. Met familie en vrienden hebben we samen de bekende kalkoen en ham gegeten en ze hadden van alles klaar gemaakt. Jammer genoeg (vind ik) aten we niet allemaal aan één tafel, we waren niet in mijn huis dus we hadden niet alle ruimte. Die avond was het buiten nog lekker weer en hebben we nog met de overgebleven mensen bij het vuur gezeten.

De rest van de vakantie heb ik lekker gerelaxt, ik was toch wel een beetje moe…

School

Heb het super naar mijn zin! Ik vind het geweldig en ik ga elke dag met plezier naar school. De basketbal games zijn begonnen dus dat is weer super leuk om heen te gaan en ze aan te moedigen. Verder heb ik het best druk met huiswerk en toetsen. De midterm-exams komen eraan en dat wordt dus wel even stevig leren. De school is erg bezig met de academisch kant en daar ben ik wel blij mee. Het niveau is wel anders dan in Nederland, maar ze werken hier wel hard en zijn bezig met hun vervolgopleiding.

Sinterklaas

Goh wat een grote doos heb ik gekregen! Ongeveer dertig chocolade letters en pepernoten, schuimpjes en natuurlijk mijn geliefde kaas!!

Ik neem het maandag mee naar school om uit te delen. En heb John en Theresa en de familie echt op 5 December chocolade letters gegeven, ze vonden het super leuk! Hoewel iedereen denkt dat het de kerstman is, probeer ik zo goed mogelijk uit te leggen wat de verschillen zijn. Het is leuk om wat van mijn cultuur over te brengen hier.

Ring day

Dit is iets voor de Juniors, ik ben een Senior, maar toch vind ik het leuk om er wat over te vertellen. We hadden mass in de morgen, in de basilica. Alle Juniors waren helemaal op hun mooist en ze zijn al weken aan het oefenen. Het idee is dat elke Junior zijn/haar ring krijgt, helemaal gezegend en al! De ring presenteert iets van hun persoonlijkheid en achievements. Ze betalen een hell amount voor de ring en sommigen zijn echt enorm. Anderen zijn heel mooi en subtiel hoor. Het begon als een gewone kerkdienst, Father en de Bischop van Jackson waren aanwezig. Het ging als een gewone, Catholic kerkdienst. Toen ontvingen alle Juniors hun ring en stonden ze allemaal op de treden voor de Father, en toen kwam het, hun liedje! Elke jaar heeft zijn eigen song en ze zingen het helemaal. (Ik heb vernomen uit betrouwbare bron dat ons liedje, vorig jaar, nogal Country was en ze allemaal in een deuk lagen…) Het was leuk om te zien! Daarna gingen ze allemaal naar iemand z’n lake house. Dus de hele dag waren er geen Juniors te zien op school.

1. Betty Postma:
    11 december 2015
    Hey lieve Viola....weer een mooi verhaal om te lezen. Natuurlijk krijg ik van lau ook wel wat van je ervaringen mee. ;)

Maar juist vandaag moet ik natuurlijk even reageren......

Hieperdepiep hoera!!! Lieve skat, van harte met je verjaardag. Heel bijzonder om die nu eens niet thuis te vieren! Er zal vast geen oranjekoek bij de koffie zijn of blokjes kaas bij de borrel. Maar weet zeker dat ze je daar gaan verwennen! Have fun!

Geniet nog van je tijd daar en wij zullen vanavond hier wel even op je proosten. Dikke kus Betty
  2. Kees en Ida:
    11 december 2015
    Hoera, Viola 18 jaar! Van harte gefeliciteerd met je birthday. Heb je ook een party in America? Leuk om weer even wat van je te lezen. Groeten van je neefje en nichten.
  3. Opa jan en oma jel.:
    11 december 2015
    Hallo lieverd nog maals gefeliciteerd met de mooie leeftijd van 18 jaar. Heb je gisteravond al een mailtje gestuurd en ben benieuwd of het is aangekomen.Wat weer een geweldig verhaal zo beleven wij alles ook een beetje mee. Je maakt echt dingen mee die je hier nooit zult beleven. Nu Viola nog een fijne verjaardag.Heel veel dikke knuffels van opa en oma.
  4. Jolanda Lindeman:
    Lieve Viola,
    Jeetje inderdaad alweer een half jaar voorbij. Time flies when you're having fun :) Ontzettend fijn om te horen dat je het zo ongelooflijk naar je zin hebt en dat het voelt als een tweede thuis.
    Prachtige ervaringen die je je hele leven bij je zult dragen...erg bijzonder!
    En natuurlijk ook van mij voor even een felicitatie op afstand...Happy birthday to you..happy birthday to you..Happy birthday dear Viola haha nou goed gezongen of niet ;)
    Tot gauw lieve Viola. Dikke kus en liefs van mij en Sieg xxx
  5. Johan tiekstra:
    16 december 2015
    hello (best selling single adele) how are you

i finally understand why american people talk so funny because the eat to much peanut butter it sticks to there teeth also the chewing gum i hope that all is alright and that you have nice holidays greetings johan
  6. Jolanda Lindeman:
    26 december 2015
    Ha die lieve Viola! We wish you a merry x-mas and a happy new year voor jou en alle mensen die jij lief hebt! Heel bjzonder om daar kerst te vieren en je voelt je vast NIET "home alone" hahaha. Geniet v deze mooie tijd daar! Lfs v ons ...veel kerstknuffels en kusjes ;)
  7. Jolanda Lindeman:
    1 januari 2016
    Gelukkig nieuwjaar! Xxx
  8. Sjoe en ger:
    1 januari 2016
    hallo viola de beste wensen voor 2016.maak er een mooi jaar van .nog een hele fijne tijd daar.groetjes en liefs van ons.