Let's begin!

19 juni 2015 - Leeuwarden, Nederland

Op dit blog kun je mij volgen tijdens mijn jaar in de USA.

Ik zal me even kort voorstellen.

Ik ben Viola, zeventien jaar en ik woon in Leeuwarden. (Het dyslexie-alarm gaat af mensen! Dus vergeef mijn eventuele mistakes…)

Mijn vertrek naar Amerika is 31 juli en dan start ik mijn (top) jaar! Eerst een introductie week in New York en daarna naar mijn gastgezin in Natchez, Mississippi.

Ongeveer twee en een half jaar geleden zag ik een poster van STS op mijn school hangen, het leek me meteen ontzettend leuk en ik ben wat gaan googelen. Ik ben ook naar de voorlichtingsbijeenkomst van STS geweest en dit heeft mij geholpen in mijn besluit. Ik heb STS gekozen omdat ik het een fijne organisatie vind die je erg goed begeleidt en alles duidelijk vertelt, er werd op de voorlichtingsdag niet een sprookje verteld, de nadruk werd gelegd op de realiteit. Ik heb verschillende organisaties gesproken, maar uiteindelijk STS gekozen.

In september 2014 heb ik besloten dat 2015-2016 mijn jaar wordt in de USA. Ik zit nu in 5 Atheneum, na mijn jaar in Amerika doe ik de zesde klas en examen in Nederland.

Eind oktober 2014 had ik me opgegeven en op 30 december 2014 kreeg ik al een berichtje dat een gezin waarschijnlijk in me geïnteresseerd was, maar ze wilden graag een ‘double placement’ (twee exchange students samen). Ik heb dit toen geaccepteerd, het leek eigenlijk ook wel een leuke uitdaging (achteraf niet gekregen!). Op 29 januari 2015 wist ik het! Ik ga naar Natchez, Mississippi. Mississippi, het typen van alle s’en is nu al een spastische beweging, ligt erg zuidelijk. Dat betekent vrijwel geen koud weer (Yes!). De gemiddelde temperatuur in de winter ligt rond de 9 graden, prima! Ik had ook gehoopt dat ik lekker zuidelijk zou komen, maar Mississippi was een verrassing. Het lijkt me erg leuk en ‘Uptown Funk’ van Bruno Mars is mijn nieuwe home song. ‘Jackson, Mississippi. Whoop Whoop!’

Nu we het toch over Jackson hebben, bruggetje on point, het is de hoofdstad van Mississippi. Het ligt ongeveer op 160 km vanaf Natchez, dus dat is wel te doen. Misschien ook leuk om te vermelden is dat Baton Rouge, de hoofdstad van Louisiana, op een 145 km van Natchez ligt. Kortom een ritje van Leeuwarden naar Amsterdam is vergelijkbaar. New Orleans ligt iets verder weg, 280 km van Natchez, maar nog steeds te doen.

Het gezin bestaat uit John en Theresa, ze hebben kinderen (en kleinkinderen) maar die wonen niet meer thuis, de familieleden komen echter vaak langs. Ik heb al veel contact en ze zijn heel erg aardig en het lijkt alsof ik ze al langer ken, ik heb er een goed gevoel bij. Het is een prachtig en groot huis, ze hebben een stal met zes paarden, een hond en een papegaai. Het stadje zelf lijkt me ook leuk en gezellig, het ligt aan de Mississippi rivier en bijna op de grens met de staat Louisiana.

Het ziet er heel goed uit! Ik zou de eerste exchange student zijn die ze in huis zouden nemen, maar toevallig is een Nederlands meisje vanaf januari 2015 t/m mei 2015 bij hun geplaatst! Dus ik heb via haar al veel info binnen ;).

Qua school kom ik op Adams County Christian School, ACCS. Een privé high school in de stad Natchez, zo’n 10 km vanaf mijn huis, maar het zal wel geen fietsen worden… Omdat het een privéschool is moet ik een uniform aan, een soort beige broek en de rest in de schoolkleuren. Blauw, grijs en wit —> want ‘wij’ zijn The Rebels! De school is klein en ik ben de tweede ‘buitenlander’ die ze zullen zien haha, misschien is dat wel een voordeel.

De voorbereidingen zijn in oktober 2014 al begonnen, eerst natuurlijk de formulieren die je moet invullen en een brief aan je gastgezin. De inentingen heb ik allemaal gehad en ik ben al bezig met mijn visum. De website van mijn school heeft de data bekend gemaakt voor het begin en eind van het komende schooljaar: 12 augustus 2015 t/m 20 mei 2016. Het komt steeds dichterbij, nog een kleine twee maanden!

De laatste bijeenkomst van STS is eind juni, dan horen we nog belangrijke informatie over ons jaar en natuurlijk krijgen we dan de leuke shirts waar ik het hele jaar al op wacht.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden en me gaan volgen aankomend jaar. Als er vragen zijn kun je altijd een berichtje achterlaten, ik zal mijn best doen om antwoord te geven. Mijn doel is om zo vaak mogelijk, als ik even tijd heb een bericht te schijven, soms kort en soms wat langer. Ik kan het natuurlijk niet helemaal voorspellen.

Als laatste wil ik zeggen dat ik er heel veel zin in heb, ondanks alle mensen die ik hier heel erg ga missen. Ik ga er een jaar van maken om nooit te vergeten!

Love,

Viola

p.s. Als je het leuk vindt kun je, wanneer ik een nieuw bericht geplaatst heb, een mail ontvangen ter notificatie. Je kan je hiervoor opgeven! Rechts op deze pagina staat een  oranje blokje, als je hier je email invult krijg je een bevestigings mail, als je die link aanklikt is het klaar! Bedankt iedereen! (Op mobiele telefoons moet je, om het oranje blokje te kunnen zien, de desktop versie van de pagina bekijken.)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Chris Aben:
    19 juni 2015
    Lieve Viool,
    Ik wens je alle plezier in de USA. Hopelijk kunnen we elkaar nog daarvoor even zien. Ik zal heel graag een mailtje willen ontvangen als je een nieuwe log geschreven hebt.
    Xxx Chris uit Hoorn
  2. Peter:
    20 juni 2015
    Lieve Viola,
    Geniet van elke seconde .

Peter
  3. Kees en Ida:
    22 juni 2015
    We vinden het super stoer dat je dit gaat doen. En wensen je heel veel mooie momenten. Natuurlijk willen we je blog heel graag volgen.
  4. Johan tiekstra:
    22 juni 2015
    Ik hoop dat het heel erg bevalt in amerika

ebn dat je snel vrienden maakt

veel succes johan
  5. Hilda Jouk Joke en Ivo:
    23 juni 2015
    Wouw wat een stoere meid , respect niet in Belgie, nee meteen maar over zee. Wij hopen dat al je verwachtingen uitkomen en meer.!!! Heel veel succes en misschien zien we je nog voor jou vertrek .Graag willen wij jou avontuur volgen. Groetjes en Liefs en een DIKKE TUUT van ons allemaal.
  6. Ben Dessens:
    24 juni 2015
    Hallo Viola,

dat is alvast een mooi begin van een hopelijk veel gelezen blog. We zien elkaar zaterdag nog even voor de laatste bijeenkomst van STS. En ja....er ligt een fraai T-shirt en gele STS tas voor je klaar.
  7. Opa jan en oma jel.:
    25 juni 2015
    Lieve viola wij wensen je heel veel succes en plezier met de grote reis naar Amerika.
    Wij zullen je belevenissen met belangstelling volgen.
    Liefs opa jan en oma jel.
  8. Julia:
    26 juni 2015
    Oh wat leuk voor je , heel veel plezier
    het is voor mij ook echt een droom,
    maar hoe ben je ooit aan het geld gekomen... ?
  9. Erik:
    26 juni 2015
    Hallo Viola,

ik ga ook High school doen in Amerika, ik kom te wonen in Lanesboro ( Minnesota, in de winter zo'n 20 graden kouder).
    Hier een link naar mijn blog:erikinthestates.wordpress.com

Groeten Erik , Sneek
  10. Annabelle:
    27 juni 2015
    Hai Viola,
    Heb je net ontmoet op de informatiebijeenkomst en zou het super leuk vinden om je verhalen te lezen! Ik zou dus graag een e-mail ontvangen als je weer een nieuwe blog hebt gemaakt .
    Groetjes,
    Annabelle
  11. Viola:
    28 juni 2015
    Bedankt voor alle leuke reacties iedereen!
    Voor de mensen die een mail willen ontvangen als ik wat post: je kan je email invullen recht, in het oranje blokje. Dan krijg je een mail, die moet je bevestigen en dan is het klaar! Super bedankt voor alle aanmeldingen!

Julia: Tja de geldkwestie haha, ik heb het geluk dat mijn ouders het willen betalen, maar daar zit wel een voorwaarde aan. Na mijn jaar moet ik terugkomen! En mijn vwo hier afmaken. Je kan als het goed is je ook opgeven voor een beurs, mocht het echt te veel geld zijn. Informatie staat als het goed is op de site: http://www.sts-education.com/netherlands/hs/aanmelding/beurzen/
    Als het echt je droom is zou ik zeggen, probeer het gewoon! Niet geschoten is altijd mis ;).

Erik: Ik ga je blog bekijken! Leuk! Maar wel heel koud haha.

Annabelle: Jaa, de bijeenkomst was leuk! Leuk dat je mij gaat volgen, als jij ook een blog hebt moet je even de link sturen! Ga ik je natuurlijk ook volgen! Ik hoop dat je snel je plaatsing weet.